vrijdag 23 september 2022

Regels en afspraken zijn voor iedereen fijn. Ze zorgen voor duidelijkheid en structuur. Iedereen weet welke ruimte er is, welke kaders er zijn en wanneer die ruimte stopt.Bij ons op de Berg en bosschool hechten we hier extra waarde aan. Niet (alleen) omdat we dat fijn vinden, maar omdat het ervoor zorgt dat de leerlingen meer ruimte in hun hoofd en lijf hebben om tot leren te komen.Door duidelijkheid en structuur neem je ruis weg die het werkgeheugen extra belast.Als een kind al veel dingen te verwerken heeft, is er al minder ruimte in zijn brein om te leren.Als er daarnaast dan nog onduidelijkheden zijn, kan dat net teveel druk geven waardoor er geen ruimte meer is om ook nog nieuwe dingen te leren. . Daarnaast is zijn/haar hoofd vol met dingen die wij niet kunnen zien.Wat doen wij?We zorgen dat zoveel mogelijk zaken afgestemd zijn. Bijvoorbeeld; we werken volgens een vaste manier van instructie, we gaan op een vaste manier naar binnen, zetten de schoenen netjes in de gang, we hebben afspraken over het werken in de hal en proberen zelf zoveel mogelijk een goed voorbeeld te geven.Al deze dingen doen we niet om vervelend te zijn, maar juist om rust te creëren.En wij denken dat het werkt, want mensen die bij ons op bezoek komen noemen eigenlijk steevast dat er zoveel rust voelbaar is in de school.