Nieuwsbrief HVO najaar 2020

maandag 7 december 2020

Dit schooljaar kon ik gelukkig weer aan de slag met de HVO-lessen. HVO heeft zes hoofdthema’s die je kunt omschrijven met deze vragen:

1. Wie ben ik?

2. Wat is belangrijk in het leven?

3. Hoe kan ik goed leven

4. Hoe leven we goed samen?

5. Waar geloof ik en waar geloven anderen in?

6. Wat is de natuur?

In groep 5 zijn we na de kennismakingslessen gestart met “Blij met mij”. Wat hoort bij jou en waar word jij blij van? De leerlingen kozen kinderkwaliteiten voor zichzelf. We sloten de lessen af met een boekje maken over jezelf. Rond dierendag hebben we onderzocht hoe mensen met dieren omgaan, bijv. een hondentrimmer of een dierenverzorger. En we lazen het boek ‘Het Feestvarkentje’. Een ander belangrijk onderwerp is Kinderrechten. Welke rechten zijn er? In een circuit werkten de groepjes samen aan vragen en opdrachten. In de week van Sinterklaas spelen we volgens traditie een bordspel met pepernoten; eerlijk delen?

In groep 6 hebben de leerlingen dingen opgeschreven waarvan ze dachten: ‘Dat weet niet iedereen over mij’. Elke week proberen we te raden van wie het kaartje is. Hoe goed ken je elkaar? W hebben het gehad over namen en wat die betekenen. Ben je vernoemd, zegt je naam wat over jou? We maakten een gave tekening van de eerste letter van je naam. Sommige kinderen maakten een stamboom. Dilemma op dinsdag was een nieuw spel: wat kies je in je groep en kun je de andere overtuigen? Het thema Ja, natuurlijk zijn we gestart met een mooi prentenboek over de aarde. Wat heeft het meeste impact op de aarde? Dat was verrassend voor de leerlingen! Ze deden onderzoek naar hun mondiale voetafdruk en dachten na over stellingen. Iedereen had een challenge voor een week: bijvoorbeeld niets kopen of het licht uit doen als je de kamer verlaat. Met mooie collages van de aarde hebben we het thema afgesloten.

Nicolet Korenblik

Docent HVO ( Humanistisch Vormings Onderwijs)