Cito toetsen en studiedag

maandag 22 juni 2020

Afgelopen week en ook nog vandaag en morgen zijn er Cito-toetsen afgenomen in alle groepen. We horen vragen als: ‘heeft mijn kind geen achterstand door de Corona-tijd?’

“Waarom neemt de school dan nu toetsen af?’ “Is het erg als mijn kind een lagere score heeft als vorige keer?”

Deze vragen zijn heel begrijpelijk, en we zullen proberen dit te beantwoorden. Cito-toetsen zijn methode onafhankelijke toetsen die kunnen meten waar een kind staat ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Zo weet de school waar het kind goed in is, en waar het nog moeite mee heeft. Het geeft de school vooral inzicht waar de groep nog moeite mee heeft, en wat heel goed gaat in de groep. Maar ook wat je zoon of dochter nog lastig vindt.

De leerkrachten maken per toets (bijvoorbeeld rekenen) een analyse van de groep en per leerling. Zo kan de leerkracht van groep 4 bijvoorbeeld zien dat optellen tot de 50 bij de meeste kinderen al heel goed gaat, maar dat klokkijken nog moeilijk is. Deze toetsen geven de leerkrachten dus veel inzicht waar er de komende periode aan gewerkt gaat worden. Als de juf van groep 4 dus merkt dat klokkijken nog onvoldoende is, zal dat een doel worden voor de komende periode. Zij zal bekijken of dit onderwerp voldoende aan bod komt in de methode, of dat het aanbod en de instructie aangepast moeten  Dit is een hele klus, maar op deze manier wordt wel het juiste aanbod gegeven.

De leerkracht maakt op deze manier doelen voor de groep, maar ook doelen per leerling. Dit wordt vastgelegd in een zogenaamd groepsplan, en dit wordt besproken met de leerkracht voor volgend schooljaar. De juf of de meester van volgend jaar kan dus vanaf de eerste schooldag heel gericht gaan werken.

Daarnaast vullen we voor elk kind een document in. Dit document het ‘waarnemen en begrijpen’. Hier staat precies in op welke manier een kind het beste leert, welke aanpak het beste werkt, wat persoonlijke doelen zijn enz. Dit wordt met ouders en kind weer besproken in het KOL-gesprek in september. ( Ouder-kind-leerkracht) Er zijn dus aan het eind van dit schooljaar geen rapportgesprekken, tenzij de leerkracht of de ouders een gesprek noodzakelijk vinden.

Woensdag 24 juni gaan alle leerkrachten met bovenstaande aan de slag, zodat direct  vanaf de eerste schooldag onderwijs op maat wordt gegeven.