Protocol Medicijnverstrekking en medisch handelen

vrijdag 27 september 2019

Op de informatieavond is het in de presentatie al genoemd: vanaf de herfstvakantie zullen alle Leerplein055 scholen zich houden aan het protocol Medicijnverstrekking en medisch handelen.

Dit protocol beschrijft hoe de scholen van Leerplein055 omgaan met situaties waarbij een school geconfronteerd wordt met ziekte van een leerling, waarbij een leerling medicijnen in moet nemen en waarbij sprake is van (voorbehouden) medisch handelen

Medewerkers van Leerplein055 verstrekken geen medicijnen, (inclusief paracetamol), aan leerlingen. Ook worden door de leerkrachten geen medicijnen verstrekt aan kinderen die structureel medicijnen moeten nemen.

Medewerkers van Leerplein055 verrichten geen (voorbehouden) medische handelingen. Deze moeten namelijk altijd gedaan worden door een persoon met een BIG-registratie die opgeleid is tot arts of verpleegkundige of door ouders zelf. In overleg kan wel de mogelijkheid bekeken worden om een ruimte in de school te gebruiken voor het verrichten van de (voorbehouden) medische handeling.

Indien sprake is van een levensbedreigende situatie, al dan niet op grond van het reeds bekende ziektebeeld, waarbij een (voorbehouden) medische handeling noodzakelijk is, is de handelswijze als volgt:

1. Het landelijk alarmnummer 112 wordt gebeld.

2. Ouders worden zo snel mogelijk op de hoogte gesteld.

3. De leerling is altijd in aanwezigheid van een medewerker van de school.

4. De leerling wordt goed geobserveerd en er zal worden geprobeerd de leerling gerust te stellen

In uitzonderlijke situaties handelen wij als volgt: indien noodzakelijk zal een Epi-pen worden toegepast bij een leerling die deze in bezit heeft en voor wie toepassing van de Epi-pen levensreddend is. Voor andere noodsituaties geldt dat na voorafgaand overleg met ouders/verzorgers, directie en groepsleraar, kan worden nagegaan of het bij acute reacties mogelijk is om toch te acteren. Dit dient aangegeven te worden op het calamiteitenformulier dat jaarlijks ingevuld dient te worden door ouders/verzorgers.

Het hele protocol kunt u hier lezen: Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen LP055

Als dit vragen of problemen oplevert, overleg dit even met de groepsleerkracht.