HVO Nieuwsbrief herfst 2021

maandag 8 november 2021

Ook dit schooljaar geef ik HVO-les in groep 5 en 6. Voor groep 5 is het de kennismaking met Humanistisch Vormingsonderwijs. We zijn gestart met te verkennen wat HVO is. De volgende lessen gingen over “Blij met mij’ waarbij we keken naar kwaliteiten en naar alles waar je blij van wordt. In les 4 speelden we het complimenten spel. Sommige kinderen hebben thuis ook complimenten uitgedeeld bijvoorbeeld over de kookkunsten van hun vader of moeder. Rond dierendag lazen we het boek ‘Het feestvarkentje’ en dachten we na over ‘eet-geen-dierendag’. In de laatste les voor de herfstvakantie speelden we een spel waarbij je even de naam van iemand anders kreeg. Na de vakantie was er een tekenopdracht over twee wezens en de ruimte ertussen. De resultaten hangen in de gang bij groep 5.

Vandaag zijn we gestart met het thema Kinderrechten: voor veel kinderen een eye-opener. Volgende week gaan we ermee verder. Dan komt ook juf Melissa van Zon kennismaken: zij komt stage lopen bij de HVO-lessen en zij gaat dus ook de lessen geven de komende maanden in groep 5 en 6.

In groep 6 startten we met het onderzoeken van wat je naam betekent en wat je naam voor jou betekent. Hoe kom je aan jouw naam? Ook bekeken we het recht op een naam en nationaliteit in een film over Feifei. Het volgende thema was geloven, ook een recht. We dachten na over geloof en bijgeloof. We sloten het thema af met het maken van een gelukspoppetje. Het huidige thema is het Humanisme en de waarden die daarbij horen. Die staan ook op de posters waar we mee aan de slag zijn gegaan: Vrijheid, Redelijkheid, Verbondenheid, Natuurlijkheid en Gelijkheid. Horen er ook regels bij? En hoe belangrijk vind je die?

Nicolet Korenblik

Docent HVO