Groep 6 en 7 krijgen Code-Club certificaat uit handen van wethouder Kruithof

vrijdag 23 maart 2018

De afgelopen 5 weken hebben groep 6 en 7 les gehad in coderen (programmeren) in de computertaal Scratch. Tijdens de lessen hebben de kinderen geleerd hoe je een computergame kan maken. De codeerlessen zijn onderdeel van een pilot, gehouden op de Berg en Bosschool. Alle kinderen kregen persoonlijk het certificaat uitgereikt door wethouder Kruithof.

 

Alexander en Diede vertellen over de lessen:

Alexander: “We hebben een game gemaakt over een spookje. Je leert hoe hij kan bewegen en welke kleuren je kunt gebruiken. Vorige keer hebben we een space ship gemaakt die vloog door de ruimte. De sterren werden groter en kleiner.”

Diede: “Vandaag hebben we geleerd hoe we het spookje kunnen laten bewegen. Als hij verder weg is wordt hij kleiner en als hij dichterbij komt weer groter. Voor alles is een code zoals voor kleur en beweging.”

Alexander en Diede vonden de lessen heel leerzaam maar willen later geen ict-specialist worden.

Pilot

De codeerlessen zijn onderdeel van een pilot van de Codeclub Apeldoorn. Deze laatste is een initiatief van de vijf Apeldoornse Rotaryclubs en Rotaract. De Nederlandse overheid heeft in het programma Digitale geletterdheid bepaald dat scholen tot 2021 tijd hebben om te werken aan het inpassen van digitale vaardigheden in het basisonderwijs. Het werken met coderen en programmeren valt nog niet onder deze vaardigheden. Dat moet sneller in het programma, vinden de initiatiefnemers. Zij hebben daarom de stichting Codeclub Apeldoorn opgezet, met tot nu toe een funding vanuit de gemeente en eigen gelederen, waarmee de Codeclub Apeldoorn gestart kan worden.

En nu verder?

De pilot bij groep 6 en 7 wordt uitgebreid geëvalueerd. Vanaf september zullen alle kinderen in Apeldoorn tussen 9 en 12 jaar de mogelijkheid krijgen om aansluitend aan of zoals de pilot tijdens hun lesdag codeermodules te volgen. De modules, van uiterst eenvoudig tot ingewikkeld, zijn speels en uitdagend. Echt materiaal dat kinderen prikkelt en waar ze plezier aan beleven. EN.. het kost niets. In de codeerlessen wordt gebruik gemaakt van het volgende lesmateriaal: – www.codeclubworld.org/projects (basislesmateriaal voor alle kinderen: Scratch 1 & 2 en Python); – www.codecombat.com (lesmateriaal voor gevorderden).

Mochten kinderen verder willen gaan met het lesmateriaal dan is dat dus mogelijk. Bij de modules van Scratch 1 en 2 zit bij het lesmateriaal -via de bovengenoemde link op te halen- een handleiding voor de gebruiker (kinderen) en een handleiding voor de teacher. Bij het maken van de modules is het belangrijk om de handleiding voor de kinderen in kleur uit te printen en naast zich te hebben liggen. Kinderen lopen zonder de handleiding vaak vast. Ouders kunnen dan ook meelezen als dat

nodig is. Tevens vinden ouders in de teacher-handleiding wat de bedoeling is van de module en soms tips om kinderen te begeleiden bij het maken van de module.

Waarom coderen?

Het programmeren van computers stimuleert belangrijke vaardigheden. Creatief denken, probleem analyse, doelgericht werken, samenwerken en doorzettingsvermogen zijn er een paar van. Die kennis zullen ze hard nodig hebben omdat op het moment dat zij de arbeidsmarkt betreden, er banen zullen zijn waarvan wij nu nog nooit gehoord hebben. En welk vak ze ook gaan uitoefenen technologie is overal! In een wereld waarin we steeds meer vertrouwen op geautomatiseerde hulpmiddelen is het verstandig gevoel te ontwikkelen voor de mogelijkheden en de beperkingen van de systemen.

Meer weten of ook meedoen?

Codeclub Apeldoorn is ook op zoek naar vrijwilligers die mee willen helpen met het begeleiden van de kinderen tijdens de lessen? Mocht je hier in geïnteresseerd zijn of vragen hebben over dit project dan kun je mailen naar contact@codeclubapeldoorn.nl.

Delen via