Filosofie in groep 6

vrijdag 22 november 2019

Filosofie is de zoektocht naar wijsheid, die vaak begint bij het stellen van vragen. De vraag naar wat wij nou eigenlijk doen tijdens de filosofielessen in groep 6 moest dus onvermijdelijk een keer beantwoord worden.
Meestal beginnen wij de les op vrijdagmiddag met iets wat het gesprek op gang kan brengen, bijvoorbeeld met een verhaal, een filmpje of een voorwerp. Zo’n gespreksopener is uiteraard bewust door mij gekozen, zodat ik het gesprek kan sturen naar een bepaald onderwerp. Onderwerpen die we reeds behandeld hebben zijn bijvoorbeeld: vrije wil, de grenzen van de wetenschap, ethiek (mag je liegen?), het verschil tussen feiten en meningen en identiteitsvorming (ben je wie je bent of word je wie je bent?). Eerst denken de kinderen individueel over het vraagstuk na, daarna voeren we met zijn allen een dialoog over het onderwerp. Belangrijk is dat er geen consensus hoeft te zijn aan het einde van het gesprek, soms ben je het gewoon niet met elkaar eens! Toch voeren we niet altijd een discussie, het samen nadenken kan er ook voor zorgen dat we onze horizon verbreden.
Voor mijn scriptie heb ik (juf Celeste) reeds onderzocht wat voor nut filosoferen met kinderen precies heeft. De onderzoeksresultaten waren zeer interessant, maar te langdradig om hier exact na te vertellen. Het belangrijkste is dat kinderen door te filosoferen een open houding ontwikkelen ten opzichte van de wereld en tegelijkertijd werken aan hun sociale en metacognitieve vaardigheden. Loop voor meer informatie gerust eens bij mij binnen!

Delen via