Thema groeien en bloeien op de kinderboerderij

maandag 7 maart 2022

Thema groeien en bloeien op de kinderboerderij

Tot de meivakantie werken we met het thema groeien en bloeien op de kinderboerderij. We gebruiken hier onder andere het boek ‘We hebben er een geitje bij’ van Marjet Huiberts. In de klas gaan we aan het werk met activiteiten die met de kinderboerderij te maken hebben. In de bouwhoek gaan we bouwplaten van dieren nabouwen, in de huishoek gaan we de dieren in de hokken verzorgen en leren we onder andere het lied, boer wat zeg je van mijn kippen. We brengen een bezoek aan een kinderboerderij in Apeldoorn, informatie volgt later.

We besteden ook veel aandacht aan de woordenschat rondom dit thema, zowel in het Engels als in het Nederlands. Wist u bijvoorbeeld dat een pasgeboren konijn een lamprei heet en een pasgeboren eend een pijltje. Letters als de l van lam en de b van boerderij worden aangeboden.

Rekenactiviteiten die we in dit thema doen zijn gefocust op plaats bepalende begrippen en het herkennen en toepassen van getalbeelden. Daarnaast zijn we druk bezig met het knutselen van dieren en hebben we wellicht aan het einde van het thema nog een leuke verrassing.

We verzoeken iedereen te sparen voor de boerderijmini’s van de Lidl, deze gaan wij gebruiken in de hoeken. Daarnaast zijn we op zoek naar boerderijknuffels zoals een koe, konijn, varken, paard, kip, schaap, geit, ezel, pauw, eend, hond en poes. We hopen op een gevarieerd aanbod.